Heb jij een hekel aan deze vraag?
Sta je met je mond vol tanden als deze gesteld wordt?
Begin je graag lang en omstandig uit te leggen wat je doet?
Of… denk je “YES!”?

Als ondernemer heb je als het goed is je werk gemaakt van iets wat je heel graag doet. Je weet vaak ook dat netwerken een belangrijk onderdeel is van je werk. De vraag; “Wat doe jij eigenlijk voor werk?” zou dan ook een welkome vraag moeten zijn. Je kunt praten over een onderwerp waar je blij van wordt en wat je goed ligt. Mogelijk heb je ook nog te maken met een nieuwe zakelijke kans.

Het is dus belangrijk om dit moment goed aan te pakken. Als je mijn vorige blog hebt gelezen (link) dan heb je geleerd van de tandartsen. Je maakt dus niet de fout om omstandig te gaan uitleggen hoe gekwalificeerd je bent. Je doet het je gesprekspartner ook niet aan door uitvoerig over je werkmethodes te gaan vertellen. Die persoon wil je niet zijn.

Dit is het moment om te vertellen dat je, om bij de tandartsen te blijven, mensen aan een mooi en gezond gebit helpt. Maar dan dus jouw versie daarvan.

Goed.

Hoe pak je dat op de beste manier aan?

Om tijdens zo’n gesprek goed uit de verf te komen kan je je het beste voorbereiden. Denk nu niet dat je spontaan het leukste bent. Je staat nu niet met je vrienden in het café, je hebt een moment voor je liggen dat je mogelijk werk op kan leveren. Je wil je verhaal klaar hebben en op elk moment uit je mouw kunnen schudden.

Elke keer dat je je verhaal helemaal zoals jij het voor je ziet hardop uitspreekt aan een ander, versterk je je business. Zelfs als die ander geen klant is en deze persoon ook nooit iemand gaat doorverwijzen. Dan werkt dat nog. Het versterkt iets in jou. Het versterkt iets in de lucht.

Vraag met niet hoe, maar dat is zo.

Laten we eens kijken hoe je ideale antwoord (het is officieel een marketingboodschap of elevatorpitch) eruitziet.

Deze is in elk geval kort en bevat een pakkende boodschap over wat je doet. Op een manier die benadrukt wat de ander eraan heeft.

WIIIFM weet je nog? What is in it for me. Dat wil je in elk geval over brengen.

Neem de tijd voor de volgende opdracht. Werk hem uit. Ik meen het. Het gaat je helpen.

Opdracht

Dit wordt je antwoord:

Ik help … (doelgroep) … met … (probleem) … naar … (oplossing)

Neem de tijd om goed over je doelgroep, hun probleem en jouw oplossing na te denken. Zorg dat het een aansprekend verhaal wordt.

Mijn antwoord zou zijn:

Ik help dienstverleners die niet voldoende klanten hebben aan een goedlopende business met veel ruimte voor de goede dingen van het leven.

De mediator zou zeggen:

Ik help mensen die door een stressvolle scheiding heen gaan om deze op een nette en respectvolle manier af te handelen.

Een yogalerares zou zeggen;

Ik help gestreste Amsterdammers om op een ontspannen manier met hun dag te beginnen.

Wat is jouw antwoord?

Word je er blij van als je het uitspreekt?

Merk je hoe fijn het is om het niet over jezelf te hebben of over je methode maar om zo heel eenvoudig uit te spreken wat je een ander te bieden hebt?

Test het. Zodra je denkt dat jouw antwoord klopt, ga dan actief op zoek naar situaties waarin je dit hardop kan uitspreken. Zie wat er gebeurt! Je zal er versteld van staan.