Wordt jouw dienst wel afgenomen?
Heb je het idee dat je website beter kan?
Kloppen de teksten wel met wat je verkoopt?

Als een potentiele klant op jouw website terecht komt dan heeft hij maar één gedachte:

Heb ik hier iets aan?

Net zoals jij met deze gedachte in je achterhoofd op mijn website terecht bent gekomen. Je bent hier omdat je hier iets nuttigs denkt te vinden. Je bent hier niet voor mij, je bent hier voor jezelf. Zo zit het ook met de voorbijgangers op jouw website. Ze willen meteen iets nuttigs vinden, anders zijn ze weg. a

Als jouw dienst niet voldoende wordt afgenomen dan heb je hem misschien verkeerd verpakt. Veelgemaakte missers die dienstverleners maken zijn de volgende: Om hun expertstatus aan te tonen wijden ze uit over hun opleiding of werkervaring. Een andere veel gemaakte misser is om de methode centraal te stellen.

Laat me dit duiden aan de hand van een voorbeeld. We nemen een tandarts als dienstverlener.

Stel je loopt met een opkomende kiespijn rond op je vakantie. Je hebt direct een tandarts nodig en je loopt naar het dorpsplein. Wat een mazzel… er zitten er drie naast elkaar. Op het oog lijken ze allemaal hetzelfde dus je besluit om hun websites te bekijken zodat je een keus kunt maken.

Je gaat naar de website van Tandarts nr 1.

Tandarts 1 laat een indrukwekkende lijst met diploma’s zien. Je kent de instituten verder niet maar de zegels zien er belangrijk uit en het zijn er veel. Hier heeft duidelijk iemand tijd in de opleiding gestoken. Prima.

Je gaat naar de website van Tandarts 2.

Tandarts 2 heeft een lijst met behandelingen op haar website. Ze legt precies uit, stapje voor stapje, hoe een wortelkanaalbehandeling in zijn werk gaat, wat er gebeurt als ze een kies trekt en hoe het boren van gaatjes stap voor stap gebeurt. De prijzen staan er keurig bij vermeld. Ok.

Je gaat naar de website van Tandarts 3.

Op deze website zie je foto’s van de praktijk, van de tandarts en de assistent. De apparatuur ziet er fris uit. De strekking van de website is: Snel naar huis met een gezond gebit.

Welke tandarts kies je nu?

Het moge duidelijk zijn dat de meeste mensen kiezen voor de praktijk die het resultaat verkoopt.

Hoe zit dat nu met jouw eigen website?
Biedt jij een product aan of een lijst diploma’s?
Laat jij je klant zien naar welk resultaat hij op weg is of blijf je hangen in je behandelmethode?

Het is een goed idee om je website eens goed te bekijken met dit artikel in je achterhoofd.

Je kunt natuurlijk best melding maken van je diploma’s en certificaten, maar geef het een plek op je cv. Op die manier is het beschikbaar voor mensen die ernaar op zoek zijn. Maak jouw kwalificaties niet de hoofdmoot van je website. Niemand zit erop te wachten. Sorry.

Het heeft ook weinig zin om uit te wijden over de methodes die je toepast. Het HOE is voor veel mensen helemaal niet interessant. Dat merken ze wel als ze in de stoel zitten. En dat geldt voor vrijwel elke dienst. Iedereen snapt dat er waarschijnlijk een boor aan te pas gaat komen. Maar op dat gegeven kiest niemand een tandarts. Mensen willen graag een mooi en gezond gebit. Dat is toch echt de enige reden waarom ze gaan.

Heeft jouw website wel een mooi aanbod?

WIIIFM weet je nog?

WHAT IS IN IT FOR ME?

Dat is waarop jouw potentiele klanten razendsnel scannen. Dus zorg ervoor dat ze dat onmiddellijk vinden.

Hetzelfde geldt niet alleen voor websites maar ook voor gesprekken. Hoe zorg je je voor een boeiende opening die uitnodigt tot verdere conversatie? Dat lees je hier.