door Caroline Westerbeek
Heb jij een prachtig plan om de wereld wat mooier te maken? Heb jij de perfecte methode om voor je klanten van een probleem een oplossing te krijgen? Zie je jouw goedlopende praktijk al helemaal voor je?
Heb jij geen idee waar je moet beginnen om dit goed neer te zetten?
Ik snap je helemaal! Nee, het is niet meer op te lossen met een website die je buurjongen voor je in elkaar heeft gezet en een stapel visitekaartjes. Je zal stappen moeten zetten die volledig buiten je comfortzone liggen. Je zal moeten werken aan je verhaal, aan je niche en aan je zichtbaarheid.
Bovenal zal je de CEO van je eigen bedrijf moeten worden. Je zal mensen in moeten huren die jou de zaken uit handen nemen waar je niet op zit te wachten, geen zin in hebt of simpelweg geen verstand van hebt.
Maar waar te beginnen?
Ik begon ooit vol goede moed aan mijn coachpraktijk. Ik dacht dat ik het allemaal wel even zelf uit zou zoeken. Met frisse tegenzin betaalde ik een paar honderd euro aan iemand die mijn website wel even in elkaar zou draaien. Ik zat meteen te rekenen hoeveel coachsessies ik zou moeten verkopen om dat weer terug te verdienen en de moed zakte me in de schoenen. Vervolgens stond die website ergens in de krochten van het internet onvindbaar te zijn. Behalve een paar beleefde vrienden en familie kwam er helemaal niemand op mijn pagina.
Ik denk dat ik rustig kan zeggen dat ik een paar jaar verspild heb met nog een aantal van dit soort goedbedoelde noodsprongen die me allemaal heel weinig hebben opgeleverd. Tot ik op het moment kwam waarop ik dacht…. Of je zoekt een baan of je gaat serieus werk maken van jouw ideaal. Dat was het keerpunt. Stukje bij beetje verzamelde ik de noodzakelijke steun bij het opzetten van mijn droompraktijk. Ik kreeg zakelijke coaching, een websitebouwer die echt wist waar hij het over had, professionele hulp bij het ontwerpen van mijn logo, een topfotograaf voor het maken van een fotoshoot voor de website, ik kreeg mediatraining, hulp het opzetten van mijn sociale media kanalen en ik huurde een copywriter in.
Om je een idee te geven: als je Coach Amsterdam in tikt krijg je 80.200 hits. Bij Coach Nederland 115.000.000. Om daar tussen op te vallen moet je aan de bak. Zo simpel is het. En dat kan je maar beter meteen goed aanpakken als je serieus bent met je plannen.
Inmiddels sta ik hoog genoteerd als business coach Amsterdam. Al het werk heeft zich dubbel en dwars terugbetaald. Ik word sneller en vaker gevonden door precies de juiste klanten en dat scheelt me tijdverlies.
Heb jij ook behoefte aan eenzelfde soort netwerk van professionele hulp? Wil jij je focus houden op dat wat je het allerliefste doet en het allerbest kunt? Zou je graag de fundering leggen voor jouw droompraktijk?
Een jaar van business coaching en alle professionals tot je beschikking zorgt dat jij dit moeiteloos kunt realiseren. Je gaat een jaar tegemoet waarin je veel hobbels zult nemen en grote sprongen maakt. Stap voor stap komt jouw droompraktijk dichterbij.
Ja, Ik leg de fundering voor een goedlopend bedrijf.
Fundering 1. Wat is je niche?
Waar voel jij je als een vis in het water? Wat is jouw talent? Waar kom jij helemaal tot je recht? Durf krap te kiezen want zo kun je specialistisch te werk gaan. Als jij weet wie je bent dan weet je ook waar je wat goeds te brengen hebt. Zo kun je echt het verschil gaan maken voor je klant.
Fundering 2: Wie is je klant?
Als je weet wie je klant is dan weet je hoe je deze kunt vinden en benaderen. En nee… Een goede coach zijn betekent niet dat je iedereen kan coachen. Kunnen healen betekent niet dat je iedereen zou moeten healen. Ook hier geldt dat het maken van een duidelijke keuze je werk en je klanttevredenheid zal doen toenemen.
Fundering 3: Zichtbaarheid
Zichtbaarheid kan op vele manieren. En je zal echt zichtbaar moeten zijn anders weet je klant niet wat je voor ze kan betekenen. Op welke manier wil je dat realiseren? Denk je aan een professionele website? Eentje die echt gevonden wordt? Wil je je laten zien op YouTube of op Instagram? Zou je je stem willen laten horen in het openbaar?
Fundering 4: Goed verdienmodel
Het spijt me heel erg maar een sessieprijs van enkele tientjes en pakketkorting bij aankoop van vijf sessies is geen verdienmodel. En dat biedt ook geen enkele fundering. Gelukkig zijn er veel andere manieren die zorgen dat jij je praktijk zo in kunt richten dat je er het inkomen uithaalt wat je nodig hebt om:
- Lekker te kunnen leven
- Je klant goed te bedienen
- Je praktijk gezond te houden
Fundering 5: Perfecte Balans
Jij bent de kern van jouw bedrijf. Jij bent de echte fundering. Met jou valt of staat je hele bedrijf en het welzijn van je klanten. Zorg er dus voor dat jij lekker gaat en optimaal functioneert. Ik laat je graag zien hoe een hogere klanttevredenheid en een beter verdienmodel goed samengaat met een ontspannen werkpatroon. Dit creëert de perfecte balans.